Вивчаюче читання – це читання з повним розумінням тексту. Вивчаюче
читання має своєю метою досягнення максимально
повного і точного
розуміння інформації тексту і критичного осмислення цієї інформації. Це
вдумливе читання, яке здійснюється у повільному темпі – 50-60 слів/хв., а його об’єктом
є «вивчення» не мовного матеріалу, а
тієї інформації, що подається у тексті.
У процесі роботи з текстом в
режимі вивчаючого читання необхідно досягти таких комунікативних цілей:
- зрозуміти зміст прочитаного
тексту з достатньою глибиною та повністю;
- зіставити здобуту інформацію зі
своїм досвідом;
- оцінити інформацію, висловити
свою думку про неї;
- передати почерпнуті з тексту
відомості іншим (рідною мовою або в опорі на текст);
- прокоментувати окремі факти.
Має місце перечитування окремих
частин тексту для досягнення якомога точнішого розуміння змісту.
Для того щоб досягти повного і
точного розуміння інформації, викладеної у тексті, студент повинен володіти
значним запасом лексичних одиниць, мати глибокі знання з граматики. Цей режим
читання потребує багато часу та зусиль з боку студентів для оволодіння ним у
повному обсязі (цього неможливо досягти в умовах середньої школи).
Обсяг текстів для вивчаючого
читання має бути значно меншим, а зміст складнішим, ніж для ознайомлювального
читання.
Тексти мають бути не складні автентичні
або адаптовані тексти різних жанрів: науково-популярні, публіцистичні, художні,
а також тексти прагматичного характеру: інструкції, рецепти (переважно
кулінарні).
Важливим складником уміння читання є визначення
головних смислових частин тексту, до яких студенти повинні придумати заголовки,
а також скласти план до всього тексту.
Вправи, які виконуються з метою
формування умінь вивчаючого читання та контролю повноти розуміння прочитаного
тексту, носять переважно такий характер:
-
відповісти на запитання вчителя щодо основного змісту
тексту та його деталей;
-
вибрати з кількох малюнків ті, які ілюструють провідну
думку тексту;
-
скласти план тексту; підібрати до кожного пункту плану
речення з тексту, які його уточнюють;
-
виконати письмовий переклад тексту і порівняти його з
ключем;
-
визначити, чи відповідає інформація, запропонована у
завданні вчителя, основному змісту тексту;
визначити у тексті смислові віхи та виписати найбільш суттєву інформацію.
Немає коментарів:
Дописати коментар